Op reis met Henk en Loek naar de VS in 2014

Joshua Tree National Park

We vertrekken rond 08.30 uur van de camping om onze reis richting Joshua Tree National Park voort te zetten. Op weg naar de Interstate had ik een stopbord iets te laat in de gaten, maar door stevig remmen stonden we toch op tijd stil. Alleen vloog van alles in de camper naar voren. Zo zat onze mascotte Wynkie tegen de voorruit en was er uit het gerinkel van het glaswerk te horen dat er iets loos was: 1 glas aan scherven. En het matras van het bed was naar voren gekomen. Op zich was er eigenlijk helemaal niks aan de hand, maar ze zijn hier nogal stipt bij het hanteren van de stopborden.

Vervolgens Interstate 8 West op, die we vlak voor El Centro verlaten om highway 111 te gaan volgen. We zitten inmiddels in Californië. Na 2 controles van border control in Arizona krijgen we er hier nog een. Ze zijn kennelijk erg beducht voor Mexicanen die illegaal de grens over komen. Onderweg, in Westmorland, getankt. Het afrekenen gaat iedere keer anders. De ene keer moet je je kaart in de automaat stoppen, waarna je voor maximaal $100 kunt tanken. De andere keer moet je je creditkaart bij de kassa afgeven waarna je kunt tanken om na afloop het getankte bedrag met je kaart af te rekenen. En vandaag moesten we een bedrag vooraf schatten ($ 150), waarvoor je dan tekent. Als je klaar bent met tanken moet je weer naar de kassa, waarna je een afrekening van het getankte bedrag krijgt. Je krijgt dan echter wel het gevoel dat zowel het vooraf geschatte bedrag als het werkelijk getankte bedrag op je creditcard wordt afgeschreven. Maar volgens de pomphouder is dat niet zo: alleen het werkelijk getankte bedrag wordt afgeschreven. We wachten het maar af….

Bij Mecca (!) verlaten we highway 111 om via de Box Canyon Road onze weg te vervolgen. Wat ons tot nu wel is opgevallen is dat we veel gebieden zien met citrusbomen, wijnranken, palmbomen en ananasbomen. Veel wordt kunstmatig bevloeid. Een heel ander landschap dan we tot nu gewend waren.

We komen door een mooi bergachtig landschap over een verlaten weg. Op een gegeven moment passeren we de Interstate 10 en vlak daarna rijden we Joshua Tree National Park binnen. Het is vrij uitgestrekt en we moeten nog ruim 50 km door het park rijden voordat we onze eindbestemming hebben bereikt. Onderweg diverse keren gestopt om foto’s van het weidse landschap te maken.

Tegen 15.30 uur bereiken we Jumbo Rocks Campground, waar we de nacht gaan doorbrengen. De naam wordt ontleend aan de bijzondere rotsformaties die de camping omringen. Het is ook hier de bedoeling dat je zelf registreert en een plek opzoekt. Het is nog een hele toer om de camper in een redelijk krappe plaats goed neer te zetten. Maar met zijn tweeën komen we daar altijd uit.

We hebben een mooie plek met gril en tafel. En ook hier hebben we in het pikkedonker een waanzinnige sterrenhemel. Omdat het hier wat hoger ligt dan Yuma is de temperatuur niet zo hoog als gisteren.

En het is hier heel, heel rustig…

Edith Vasbinder

Wat fijn weer wat van jullie te horen. Er was even wat zorg van Loeks vader omdat hij geen contact met jullie kon krijgen. Het is toch fantastisch om te zien en te lezen welke schitterende landschappen jullie allemaal zien. Het schiet al weer op mannen. De tijd van terugkeren is in zicht. Een hele goede vlucht en tot gauw. Ik vond het geweldig om jullie zo een beetje te kunnen volgen.