Op reis met Henk en Loek naar de VS in 2014

Santa Fe

Wederom geen lange etappe vandaag omdat we tijd willen hebben om Santa Fe te bekijken. Bij het opstaan bleek dat het licht gevroren had (ongeveer -2 graden). De waterslang van onze hookup was bevroren, niet echt aangenaam dus.

We rijden rond 08.30 uur weg. Zodra we uit het dal van onze camping komen zien we de zon verschijnen en stijgt de temperatuur al snel. We rijden een heel stuk langs de Rio Grande via highway 68; een heel mooie route. Onderweg getankt en boodschappen bij Walmart gedaan. Overigens wel opvallend: midden in een soort niemandsland zie je opeens een enorm parkeerterrein met diverse winkels; kennelijk doet de wijde omgeving hier de boodschappen. De supermarkten zijn werkelijk enorm hier. Er zitten ook diverse andere winkels in, zoals een kapper, apotheek en zelfs iets van vision clinic. Bij de kassa worden alle boodschappen in aparte plastic tasjes gedaan. En we drinken nog een koffie bij Wendy’s (uiteraard in kartonnen beker met plastic deksel). Wel apart als je bij de WC bij een elektrische handendroger leest dat dat zo milieuvriendelijk is omdat het papieren handdoeken uitspaart….

Vervolgens door naar Santa Fe, waar we na een beetje zoeken een parkeerplek voor de camper vinden. Even lunchen in de camper en dan te voet de binnenstad van Santa Fe in. De meeste bedrijvigheid voltrekt zich rond de plaza. Het is er heel gezellig met muzikanten, verkoopstalletjes en zitbankjes. De zon laat zich ook wat uitbundiger zien, zodat het verblijf alleszins aangenaam is. We ontdekken er ook een gelegenheid die Franse taartjes en lekkere koffie serveert. On-Amerikaans, maar wij vinden dat helemaal goed zo!

We bekijken de vele souvenirwinkels, snuiven de sfeer op en bezoeken de Cathedral Basilica of St. Francis of Assisi. Een kerk met een heel mooi interieur. We bezoeken ook nog de Loretto Chapel met een heel bijzondere trap.

Hierna gaan we terug naar de camper en rijden we naar onze camping voor vandaag: Trailer Ranch RV Resort. Een park voor 55 plussers, gelegen aan een drukke uitvalsweg van Santa Fe. Niet echt rustig, maar ben wel blij dat de camper weer op zijn plek staat.

Want het rijden in de omgeving van een grotere stad is best wel intensief. Een afslag gemist en je moet zo kilometers omrijden of ingewikkelde omkeerbewegingen maken. Wat wij bij aankomst bij de camping ook moesten doen, we waren de ingang al voorbij voordat we er erg in hadden. De TomTom die we van de verhuurder hebben meegekregen bewijst overigens uitstekende diensten.

We zijn over deze dag ook weer heel tevreden!

Willy Dellaert

Hallo Henk en Loek,
Interessante verslagen !
Taos en Santa Fe, dat klinkt ons als muziek in de oren.
Twee mooie steden in het schitterende New Mexico.
Mochten jullie in de buurt van Albuquerque komen bezoek dan zeker het Atomic Museum op de grote luchtmachtbasis. Daar staan nog B52 bommenwerpers van het Strategic Air Command en een copie op ware grootte van de atoombommen die men destijds op Hiroshima en Nagasaki heeft gegooid.
Ook de VLA (Very Large Array) radio telescopen en het White Sands NM zijn fantastische fotomotieven.
Nog veel plezier
Willy en Magda Dellaert