Op reis met Henk en Loek naar de VS in 2014

Cumbres & Toltec Scenic Railroad

Vandaag staat geheel in het teken van de Cumbres & Toltec Scenic Railroad. Met deze smalspoortrein maken we een rit van Chama (New Mexico) naar Antonito (Colorado). De trein begint in Chama op 2.400 meter hoogte en klimt vervolgens naar de Cumbres pas met een hoogte van 3.050 meter. Voor dit eerste stuk wordt gebruik gemaakt van 2 locomotieven. Heel indrukwekkend om te zien hoe die 2 stoomlocomotieven samen naar boven zwoegen. Boven op de pas haakt er een af en mag de trein verder met 1 locomotief. Daarna daalt het weer langzaam af tot in Antonito, dat ook op een hoogte van 2.400 meter ligt. We hadden van te voren via internet plaatsen gereserveerd en dat was maar goed ook omdat alle plaatsen bezet waren. We hadden gekozen voor plaatsen in de Parlor Car. Heerlijk luxe met voor iedereen een eigen stoel voor een eigen raam. En een hostess die voor koffie, drankjes en hapjes zorgde. Heerlijk om je zelf eens op deze manier te laten verwennen.

Omdat we hier op de grens tussen New Mexico en Colorado zitten slingert de trein regelmatig over de staatsgrenzen. Het landschap is ronduit spectaculair. Een extra dimensie wordt gevormd door de prachtige herfstkleuren van de bomen. Omdat onze wagon zich helemaal aan het eind van de trein bevond had je bij de vele bochten een prachtig uitzicht op de rest van de trein.

Het weer was ons vandaag ook goed gezind omdat de zon zich bijna de hele dag liet zien. Alleen vlak bij het eindpunt Antonito werd het weer wat minder. In de bus terug naar Chama was te zien dat het hier flink had geregend, maar gelukkig hebben wij daar geen last van gehad.

Nog een aardige anekdote: voor ons vertrek kwam ik er achter dat de batterijen van mijn geluidsrecorder op waren en dat ik geen reservebatterijen bij me had. In de souvenirwinkel waar we gisteren een T-shirt en ansichtkaart gekocht hadden vroeg ik of ze daar batterijen verkochten. De winkelier vroeg hoe veel ik er moest hebben. “Two”, zei ik. “Here, take four” zie hij. “How much does it cost?” vroeg ik. “It’s free, have a nice day”. Kan een dag nog leuker beginnen?

Al met al een prachtige dag!

Reacties

Reacties

ron sluijter-borms

Wat een leuk verhaal , dit is echt genieten!
Ga zo door!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!