Op reis met Henk en Loek naar de VS in 2014

Met Steve het ruige terrein in

Vandaag staat een excursie met Steve van Paria Outpost op het programma. In 2011 heeft hij ons gereden naar de South Coyote Buttes en White Pocket. Vandaag laat hij ons wat andere plekken zien. Om acht uur rijdt hij met zijn terreinwagen voor en kunnen we op pad. De tocht gaat over werkelijk onbegaanbare paden, maar Steve scheurt daar overheen alsof het niks is. Voor hem is dat waarschijnlijk ook zo. En overigens is het zo dat je als je te langzaam gaat of stilstaat dat je dan juist de kans loopt om in het rulle zand vast te lopen. Het landschap is volstrekt verlaten; de hele dag komen we werkelijk niemand tegen. Ons eerste doel is Joes Ranch. Een verlaten ranch, te midden van diverse bijzondere formaties. Vervolgens naar Soap Creek, waar vele prachtige gekleurde rotsformaties te zien zijn. We krijgen volop de gelegenheid om ons met het fotograferen uit te leven. Het is wel jammer dat de zon zich niet al te uitbundig laat zien, maar dat is gewoon niet anders. Daarna verder naar nog meer plekken met fraaie formaties. We besluiten de tour met een bezoek aan de formaties die zich heel mooi weerspiegelen in het water bij Middle Reservoir. Al met al wordt het een zeer geslaagde dag. Er blijft hier zoveel moois te zien. Tegelijkertijd zit hier ook een keerzijde aan. Steve vertelde dat hij ook de Duitse fotograaf Synnatschke tot zijn klanten mag rekenen. Hij heeft inmiddels vele foto’s van mooie gebieden in het westen van de VS op zijn website gezet (www.synnatschke.de) en dat stimuleert weer anderen om ook deze gebieden op te zoeken. Gevolg hiervan is dat het steeds moeilijker wordt om permits voor de Wave te krijgen, maar ook dat andere gebieden vroeg of laat alleen met een permit toegankelijk zijn. Zo is de verwachting dat White Pocket binnenkort alleen met een permit te betreden is.

Al met al worden we rond 17.30 uur weer afgezet bij Paria Outpost na een dag vol mooie indrukken. Daarna weer lekker aan het bier en weer lekker buiten gegeten. Een mooie dag!